موسسه دانشمند

بستری برای تحقیق و توسعه

مجسمه چهار دانشمند ایرانی در مقر سازمان ملل - وین (ابوعلی سینا، خیام، رازی و ابوریحان)

مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی

راه اندازی مجدد شرکت الیاف (شامل واحد پلیمریزاسیون)

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
  • وضعیت طرح:
پلی آﻣﯿﺪﻫﺎ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﭘﻠﯿﻤﺮﻫﺎي ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ داراي ﻋﻤﻠﮑﺮد بالا، ﺳﻬﻢ ﻋﻤﺪه اي از ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﻧﺪ. از ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮدرو، ﻧﺴﺎﺟﯽ، ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪي، اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ و ﻏﯿﺮه اﺷﺎره ﮐﺮد. ﭘﻠﯽآﻣﯿﺪﻫﺎ در ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﻟﯿﺎف ﻣﻨﺴﻮﺟﺎت و ﭘﻮﺷﺎك، اﻟﯿﺎف و ﭘﺎرﭼﻪﻫﺎي ﺻﻨﻌﺖ ﻻﺳﺘﯿﮏ و ﺗﺎﯾﺮ ﺳﺎزي و ... کاربرد دارد.
پلی‌آمید 6 یا همان نایلون 6 از پلیمریزاسیون حلقه‌گشای مونومر کاپرولاکتام تولید می‌شود. پلی‌آمید 6 یک ترموپلاستیک نیمه ‌بلورین است و دارای خواص خوب از جمله مقاومت سایشی بالا، مقاومت در برابر حلال‌های قطبی، محدوده دمای کاربردی گسترده (مقاومت دمایی بالا)، چقرمگی و خاصیت نفوذناپذیری و مقاومت خوب شیمیایی (به دلیل ساختار بلورین) از خود نشان می‌دهد.
شرکت الياف بعنوان اولین و بزرگترین تولید کننده نایلون 6 با نام تجاري نيران در سال 1345 تاسیس شد و به صورت کلی شامل بخش های پلیمر، ریسندگی، بافندگی و نساجی به همراه واحد تاسیسات می باشد.
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تمایل دارد مجموعه الیاف تهران را در تمامی بخش ها شامل واحد پلیمر، واحد ریسندگی و واحد نساجی احیاء نماید. بنابراین پیشنهادهای دریافتی با برنامه جامع برای تمام واحدها در اولویت خواهد بود.

تصفیه پساب و بازچرخانی آن برای واحد نوشابه سازی، آب‌میوه و بسته‌بندی آب

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
کمبود آب در سال های اخیر سبب شده است که اهمیت تصفیه پساب و بازچرخانی آن بیش از پیش افزایش پیدا کند. تصفیه پساب های بهداشتی و صنعتی از جمله مهم ترین مسائل پیش روی شرکت های صنعتی و نهادهای کشوری است. اهمیت تصفیه این پساب ها از آن روست که از ورود آلاینده ها به محیط زیست و بالطبع از تخریب منابع زیستی جلوگیری می شود و در بسياري موارد نيز با استفاده مجدد از آب حاصل از تصفیه پساب، امکان صرفه جویی قابل توجه، در مصرف آب فراهم می شود.در صنایع آب‌میوه و نوشابه سازی آب نقش کلیدی دارد و ضروری است که آب حاصل از شست و شو و پساب با تصفیه با فناوری‌های نوین تصفیه پساب به استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست برسد و بخشی از آن به چرخه فرایند بازگردد. پساب حاصل عمدتا حاصل از شستشوی شیشه‌های نوشابه، شستشوی ماشین آلات، مخازن و سالن‌های تولید است و بیشترین حجم فاضلاب تولیدی در این صنعت را واحد بطری شویی به خود اختصاص می‌دهد.

عمق دهنده رنگ مشکی برای منسوجات پلی‌استر

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
یکی از مشکلات عمده در رنگ‌آمیزی الیاف مصنوعی، پایین بودن عمق رنگ حاصل از رنگرزی در مقایسه با الیاف طبیعی است. این موضوع در مورد الیاف پلی‌استر نمود بیشتری می‌یابد. به‌طوری‌که حتی با استفاده از مقادیر زیادی از عوامل رنگ‌زا، رنگ مشکی تیره ایجاد نشده و حتی ممکن است افزایش مقدار رنگ‌زا منجر به برنزه شدن و کاهش خواصی همچون ثبات سایشی شود. یکی از راه‌های افزایش کیفیت رنگ در فرآیند رنگرزی الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر، فرآیند تکمیل پارچه با افزودنی‌های عمق دهنده رنگ می‌باشد. این افزودنی‌ها موادی با ضریب شکست نورپایین هستند که انعکاس سطحی نور از سطح پارچه را کاهش می‌دهند.

ساخت پکیج تصفیه پساب بهداشتی دستگاه حفاری خشکی

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
تصفیه پساب های بهداشتی و صنعتی از جمله مهم ترین مسائل پیش روی شرکت های صنعتی و نهادهای کشوری است. اهمیت تصفیه این پساب ها از آن روست که از ورود آلاینده ها به محیط زیست و بالطبع از تخریب منابع زیستی جلوگیری می شود و در بسياري موارد نيز با استفاده مجدد از آب حاصل از تصفیه پساب، امکان صرفه جویی قابل توجه، در مصرف آب فراهم می شود. لذا در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و حفاظت از محیط زیست، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تصمیم به اجرای مدیریت پساب بهداشتی (به شیوه جدید) بر روی دستگاه های حفاری داشته که به منظور نیل به این مهم استقرار پکیج های تصفیه پساب بهداشتی را در دستور کار خود قرار داده است.

کاهش مقدار پارامتر TDS در پساب شهر صنعتی کاوه

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
از آنجایی که تأمین آب شهر صنعتی کاوه از قنات و چاه با مقدار میانگین املاح محلول TDS = 1900 ppm صورت می‌گیرد، این میزان املاح در فاضلاب ورودی به تصفیه‌خانه حدود 3 برابر افزایش می‌یابد. با توجه به مشکلات و محدودیت‌های منابع آبی موجود و نیاز مبرم به استفاده مجدد از آب تصفیه شده در مصارف صنعتی و کشاورزی، چنانچه بتوان مقدار پارامتر TDS را با صرف هزینه اندک به میزان 1000 میلی‌گرم بر لیتر رسانید، علاوه بر تأمین نیازهای موجود، موجب افزایش درآمد حاصل از فروش آب نیز خواهد شد. در همین راستا، مؤسسه تحقیق و توسعه دانشمند به منظور حمایت از متخصصان و فناوران داخلی در نظر دارد جهت رفع نیاز فناورانه شرکت شهر صنعتی کاوه (زیرمجموعه هلدینگ پایا سامان پارس وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی)، با افراد و شرکت‌های توانمند در این حوزه تعامل و همکاری نماید. هدف از اجرای طرح حاضر، استفاده مجدد از پساب تصفیه شده در مصارف صنعتی با TDS = 1000 ppm (به همراه کاهش رنگ یا کدورت) و مصارف کشاورزی با TDS = 2000 ppm می‌باشد.
موارد فنی و زیرساخت‌های مورد انتظار کارفرما عبارتند از:
1) شرکت فناور از کادر فنی مجرب و امکانات و تجهیزات کارگاهی مناسب برخوردار باشد.
2) کاهش پارامتر TDS از مقدار میانگین 5136 میلی‌گرم بر لیتر به حدود 1000 میلی‌گرم بر لیتر به روشی کم هزینه
3) کاهش رنگ یا کدورت پساب

ساخت سوسپانسیون‌های نانو مورد استفاده در تولید کاشی‌های پرسلانی لعاب پولیش

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
کاشی‌های پرسلانی، نوعی از کاشی‌های سرامیکی هستند که به دلیل نوع مواد اولیه، ترکیب فرمولاسیون و شرایط تولید، دارای ویژگی‌های متفاوتی از جمله مقاومت بالا در برابر رطوبت، فرسودگی، یخ‌زدگی و سایر عوامل محیطی می‌باشند. این محصولات در تنوع بالایی از رنگ و براقیت سطحی تولید می‌شوند.
با توجه به اینکه لعاب یک لایه شیشه‌ای است که در حین پخت محصول به حالت مذاب درآمده و سپس طی فرایند سرد شدن، منجر به تشکیل لایه‌ای شیشه‌ای در سطح محصول می‌شود، لذا ممکن است حاوی مقدار زیادی عیوب و تخلخل‌های و حباب‌های هوا در سطح و حجم خود باشد که پولیش کردن و حذف یک لایه از سطح، می‌تواند منجر به باز شدن این حفرات شده و سطح را مستعد جذب آلودگی و لکه‌های رنگی کرده و باعث افت کیفیت و زیبایی ظاهری سطح محصول شود. برای این منظور عمدتاً در تولید محصولات پرسلانی لعاب پولیش، پس از اتمام فرایند پولیشینگ، از ترکیبات نانو مواد به صورت سوسپانسیون در سطح استفاده می‌شود که این ترکیبات عمدتاً حاوی نانو ذرات سیلیس بوده که علاوه بر حذف نفوذپذیری سطحی، اغلب در بهبود براقیت سطح و مقاومت در برابر ترکیبات شیمیایی هم کمک می‌کند.

تولید و تزریق لاستیک کوپلینگ بین گیربکس و لوله ماموت روتور هوادهی

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
هدف از اجرای طرح حاضر، داخلی‌سازی و خودکفایی در زمینه تولید و تزریق لاستیک فشرده کوپلینگ بین گیربکس و لوله 9 متری ماموت روتور هوادهی است. از آنجایی که این قطعه به لحاظ نوع و جنس لاستیک به کار رفته از خارج کشور تأمین می‌گردد، علاوه بر زمان‌بر بودن فرایند خرید و وابستگی به تأمین کننده خارجی، موجب تحمیل هزینه‌های مالی هنگفت نیز می‌شود. ساختار کوپلینگ به گونه‌ای است که با شکستن لوله، لاستیک در غلاف خود جابجا شده و از ضربه احتمالی به گیربکس جلوگیری می‌کند و به دنبال آن، کوپلینگ بلااستفاده می‌شود. پیش‌تر در این خصوص اقداماتی صورت گرفته است اما به دلیل عدم فشردگی و کیفیت مناسب، لاستیک به کار رفته پس از مدتی در محل خود به چرخش افتاده است. لذا چنانچه تولید این قطعه با کیفیت مطلوب در داخل کشور صورت پذیرد، علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، از بروز خسارت‌های احتمالی ناشی از ضربه به گیربکس نیز جلوگیری خواهد کرد.
با عنایت به موارد مذکور و با مدنظر قرار دادن نیاز شرکت شهر صنعتی کاوه (زیرمجموعه هلدینگ پایا سامان پارس وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی) به حمایت از فناوری‌های نوین در زمینه تولید و تزریق لاستیک فشرده کوپلینگ بین گیربکس و لوله ماموت روتور هوادهی، مؤسسه تحقیق و توسعه دانشمند در راستای عمل به رسالت خود مبنی بر ارتقاء و بهبود کیفیت خدمات فنی مهندسی شرکت‌های تابعه بنیاد مستضعفان و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، در نظر دارد از کلیه فناوران توانمند در این حوزه، جهت شرکت در طرح ”تولید و تزریق لاستیک کوپلینگ بین گیربکس و لوله ماموت روتور هوادهی“ دعوت به عمل آورد.

ساخت کاغذ چاپ ترانسفر حرارتی طلاکوب در پارچه چادرمشکی

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
یکی از مهم‌ترین روش‌های چاپ، چاپ ترانسفر حرارتی می‎‎باشد. در این نوع چاپ، ابتدا طرح بر روی کاغذ مورد نظر طراحی و سپس با استفاده از دستگاه های پرس حرارتی بر روی سطح منتقل میشوند. لازم به ذکر است که چاپ ترانسفر حرارتی با چاپ سابلیمیشن متفاوت است. در چاپ سابلیمیشن فرایند انتقال طرح به پارچه از طریق پدیده تصعید (تبدیل جامد به گاز) در اثر حرارت و سپس چگالش (تبدیل گاز به جامد) در اثر خنکسازی اتفاق میافتد و بدین ترتیب طرح درون ساختار پارچه نقش میبندد. در خط تولید چادر مشکی، در انتهای خط و پس از تکمیل نهایی پارچه و پیش از بسته بندی آن، از چاپ طلایی روی حاشیه و انتهای رول پارچه استفاده می گردد تا مشخصات پارچه توسط این طرح نمایان شود.در حال حاضر دانش فنی تهیه این کاغذهای چاپی حرارتی در اختیار محققان داخلی نیست و کاغذهای چاپی با طرح مدنظر کاملاً وارداتی میباشند. لذا با توجه به شرایط تحریم، طراحی و تولید این کاغذهای چاپی بسیار ضروری است.

طراحی و ساخت لاستیک بادوام و مقرون به صرفه جهت استفاده در دکل‌های تله‌کابین نمک‌آبرود

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
لاستیک دکل‌های تله‌کابین یکی از قطعات بسیار مهم و کلیدی است که در زمان بهره‌برداری به طور مداوم و پیوسته تحت انواع بارهای دینامیکی و استاتیکی قرار گرفته و در معرض استهلاک شدید می‌باشند. لذا طراحی و ساخت لاستیک‌هایی که از دوام و کیفیت بالایی برخوردار باشند، بسیار مؤثر و کارگشا خواهد بود. مؤسسه تحقیق و توسعه دانشمند در راستای حمایت از متخصصان و فناوران داخلی در نظر دارد به منظور رفع نیاز فناورانه شرکت عمران و مسکن شمال به حمایت از فناوری‌های نوین در ساخت لاستیک‌های بادوام جهت استفاده در دکل‌های تله‌کابین نمک‌آبرود، با افراد و شرکت‌های توانمند در این حوزه تعامل و همکاری نماید. هدف از اجرای این طرح، تأمین لاستیک دکل‌های تله‌کابین نمک‌آبرود توسط شرکت‌های فناور داخلی و جلوگیری از خروج ارز و وابستگی به شرکت‌های خارجی است. رعایت اصول ایمنی و استانداردهای موردنیاز مبنی بر ارائه خدمات مطمئن و ایمن به گردشگران در خصوص ارتقاء و تکمیل زنجیره ارزش و تأمین به موقع قطعات موردنیاز، از جمله مواردی است که دلالت بر ضرورت انجام طرح دارند.
موارد فنی و زیرساخت‌های مورد انتظار کارفرما عبارتند از:
1) شرکت فناور از کادر فنی مجرب و امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی با استانداردهای بین‌المللی برخوردار باشد.
2) مواد اولیه مورد استفاده جهت تولید لاستیک، داخلی بوده و قابل دسترس باشد.
3) دوام و پایایی و سایر مشخصات فنی می‌بایست مطابق با استانداردهای مدنظر کارفرما تأمین شوند: عمر مفید لاستیک‌های فابریک خط دو با توجه به سرعت متغیر، بین 2 الی 3 سال می‌باشد. انتظار می‌رود لاستیک‌های تولید داخل برای شروع بین 1 الی 1/5 سال قابل بهره‌برداری و استفاده باشند.

بتن الیافی یا مواد مشابه به جای بتن مسلح لاینینگ تونل‌ها

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
با توجه به اینکه اجرای لاینینگ تونل‌ها با استفاده از شبکه آرماتور فولادی، علاوه بر افزایش زمان اجرا و تحمیل بار مالی زیاد، می‌تواند در زمان میلگردگذاری نیز منجر به بروز آسیب در عایق‌ها و سیستم آب‌بندی تونل شود، استفاده از بتن‌های ویژه مانند بتن الیافی در صورتی که پاسخگوی نیازهای فنی و سازه‌ای بوده و مقرون به صرفه باشند، بسیار مؤثر و کارگشا خواهند بود. مؤسسه تحقیق و توسعه دانشمند در راستای حمایت از متخصصان و فناوران داخلی در نظر دارد به منظور رفع نیاز فناورانه شرکت احداث و بهره‌برداری آزادراه تهران-شمال در بهره‌گیری از بتن‌های ویژه جهت اجرای لاینینگ تونل‌ها، با افراد و شرکت‌های توانمند در این حوزه که قادر به ارائه راهکارهای مناسب و مقرون به صرفه می‌باشند، تعامل و همکاری نماید. بنابراین، هدف از پروژه حاضر، افزایش سرعت و کاهش هزینه اجرای تونل، کنترل گسترش ترک در لاینینگ و جلوگیری از احتمال بروز آسیب در عایق‌ها و سیستم آب‌بندی تونل می‌باشد.
موارد فنی و زیرساخت‌های مورد انتظار کارفرما عبارتند از:
1- پیمانکار از کادر فنی مجرب و آزمایشگاه‌های مجهز در این حوزه برخوردار باشد.
2- روش‌های مورد استفاده نباید آسیبی به سیستم آب‌بندی و عایق‌کاری تونل بزند.
3- مواد و روش‌های مورد استفاده اثرات زیست محیطی مخرب نداشته باشد.
4- مواد و روش‌های مورد استفاده نباید موجب کاهش یا از بین رفتن سیستم زهکشی تونل شود.
5- روش تولید و اجرای بتن پیشنهادی قابل دسترس باشد.
6- دوام و پایایی و سایر مشخصات فنی می‌بایست تأمین شوند.
7- مواد و روش پیشنهادی بایستی مورد تأیید مراجع ذیصلاح همچون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بوده و از تمامی استانداردها، گواهینامه‌ها و تأییدیه‌های فنی برخوردار باشد.

ترمیم رویه بتنی راه‌ها بدون اخلال در ترافیک عبوری

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
رویه بتنی آزادراه تهران-شمال به دلایل مختلفی از قبیل ضعف در ساختار بتن و وجود پاره‌ای عوامل مخرب محیطی همچون سیکل‌های مداوم ذوب و یخ، در بعضی نقاط دچار پوسته شدگی و آسیب شده است. ترمیم این نقاط مستلزم وصله‌کاری موضعی یا عمقی است که می‌تواند منجر به اخلال در ترافیک عبوری آزادراه و در نتیجه کاهش شدید راندمان و کارایی مسیر شود. از این رو، استفاده از مواد و روش‌های نوین ترمیم رویه‌های بتنی که توقف یا اخلال در ترافیک عبوری را به حداقل ممکن برساند، در صورت صرفه اقتصادی بسیار راه‌گشا و مؤثر خواهد بود. با توجه به موارد مذکور، هدف از پروژه حاضر، ترمیم رویه بتنی آزادراه بدون اخلال عمده در ترافیک عبوری است.
موارد فنی و زیرساخت‌های مورد انتظار کارفرما عبارتند از:
1) پیمانکار از کادر فنی مجرب و آزمایشگاه‌های مجهز در این حوزه برخوردار باشد.
2) پیاده‌سازی روش پیشنهادی بایستی بدون اخلال جدی در ترافیک عبوری و در کمترین زمان ممکن انجام پذیرد.
3) مواد و روش‌های مورد استفاده نباید آسیبی به سایر اجزای راه بزند.
4) مواد و روش‌های کاربردی اثرات زیست محیطی مخرب نداشته باشد.
5) مواد و روش‌های مورد استفاده برای خودروهای عبوری اثر مخرب نداشته باشد.
6) روش تولید و اجرا قابل دسترسی باشد.
7) دوام و پایایی و سایر مشخصات فنی می‌بایست تأمین شوند.
8) ترمیم رویه بتنی منجر به افزایش یا کاهش نامتعارف اصطکاک و در نتیجه کاهش ایمنی راه نشود.

فراخوان جذب کارگزار در مرکز نوآوری بهران

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

تولید مواد یخ‌زدا/ضدیخ مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست جهت یخ‌زدایی رویه بتنی آزادراه تهران-شمال

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
با شروع فصل سرما و با توجه به سردسیر بودن منطقه جغرافیایی آزادراه تهران-شمال یکی از مشکلات اصلی در بهره‌برداری همه جانبه از آزادراه، بارش‌های سنگین برف و یخبندان‌های زمستانی می‌باشد. از طرفی روش‌های سنتی برف‌روبی و یخ‌زدایی پاسخگوی نیازها نبوده و علاوه بر آسیب به سطح جاده و کاهش ایمنی، موجب اخلال در ترافیک عبوری و در نتیجه کاهش شدید راندمان و کارایی مسیر می‌شود. از این رو استفاده از روش‌های نوین برف‌روبی و یخ‌زدایی در صورت صرفه اقتصادی می‌تواند موجب افزایش ایمنی و بهره‌وری آزادراه تهران-شمال گردد. هدف از اجرای این پروژه، یخ‌زدایی رویه بتنی قطعه یک آزادراه تهران-شمال در فصل زمستان می‌باشد. در قطعه یک آزادراه، به غیر از پل‌ها که دارای روکش آسفالتی می‌باشند، غالباً از رویه بتنی استفاده شده است. برای این منظور، محصول تولیدی بایستی از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:
1- بر رویه‌های بتنی و آسفالتی اثر سوء نداشته باشد و هیچگونه حمله شیمیایی انجام ندهد.
2- اثرات زیست محیطی مخرب نداشته باشد.
3- در دمای 20- درجه سانتیگراد کارایی مناسبی داشته باشد.
4- میزان ماندگاری و چسبندگی بالایی بر روی سطح جاده داشته باشد، به طوریکه با یکبار مصرف آن قبل از وقوع بارش و یخبندان، برای یک بازه زمانی نسبتاً طولانی از تشکیل یخ در سطح جاده جلوگیری گردد.
5- موجب کاهش اصطکاک و در نتیجه کاهش ایمنی راه نشود.
6- منجر به خوردگی سطح زیرین وسایل نقلیه نشود.
7- حداقل مدت زمان نگهداری محصول در انبار، دو سال پس از تولید باشد.

تولید و اجرای شاتکریت الیافی یا مشابه آن در تحکیم اولیه تونل‌ها

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
در حال حاضر، در آزادراه تهران-شمال به منظور تحکیم و پایداری اولیه ترانشه و تونل‌ها از سیستم سنتی شاتکریت با شبکه مش فولادی بهره برده می‌شود. زمان بر بودن فرایند نصب به دلیل اجرای دولایه شاتکریت، بار مالی زیاد به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت آهن‌آلات، میزان بالای پس‌ریز و خوردگی آرماتور از جمله مشکلاتی است که در پی استفاده از سیستم سنتی شاتکریت به وجود می‌آید. یکی از راه‌حل‌های مؤثر در این زمینه، کاربرد الیاف یا ماده مشابه آن به جای شبکه مش فولادی است. کاربرد افزودنی مناسب در شاتکریت می‌تواند منجر به افزایش مقاومت خمشی، کششی، برشی و سایشی شود. از این رو، می‌تواند برای کنترل ریزترک‌ها در طول مدت گیرش شاتکریت مفید باشد و به کاهش پس‌ریز نیز کمک کند.
هدف از اجرای پروژه حاضر، جایگزینی شبکه مش فولادی با الیاف یا هر ماده افزودنی مناسب دیگر جهت تأمین ایمنی و نکات فنی فوق‌الذکر، کاهش هزینه تولید و اجرا، افزایش سرعت تحکیم و به دنبال آن، افزایش سرعت ساخت تونل‌ها و ترانشه‌برداری‌ها در آزادراه تهران-شمال می‌باشد.

تولید مایع خنک کننده با عمر طولانی (Extended Life Coolant (ELC))

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
الف) محلول ارایه شده باید:
1. تست‌های فیزیکی و شیمیایی
2. خواص قابل قیاس با خنک کننده‌های دیگر
3. تست کاربردی و
4. تست میدانی
را با موفقیت پشت سر بگزارد. ELC ساخته شده باید بتواند در حداقل 6 موتور کاترپیلار به مدت حداقل 7000 ساعت کار کند و در هر 500 ساعت باید برای تست pH، خوردگی فلزی، آلودگی، تمرکز بازدارنده خوردگی و از بین رفتن قلیائیت نمونه برداری انجام شود. بعد از 7000 ساعت باید همه قطعات موتور باز شود و از نظر خوردگی و سایش بررسی شود.
ب) تیم پیشنهاد دهنده، سابقه فعالیت در حوزه مواد ساخت مواد شیمیایی را داشته باشد و اعضای تیم دارای تحصیلات و تجربه متناسب با طرح باشند.
ج) ماده تولید شده باید توانایی کار به مدت زمان مزبور را داشته باشد و پس از تست میدانی در مدت زمان مشخص، مورد تایید قرار خواهد گرفت.