موسسه دانشمند

بستری برای تحقیق و توسعه

مجسمه چهار دانشمند ایرانی در مقر سازمان ملل - وین (ابوعلی سینا، خیام، رازی و ابوریحان)

مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی

طراحی و ساخت لاستیک بادوام و مقرون به صرفه جهت استفاده در دکل‌های تله‌کابین نمک‌آبرود

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
  • وضعیت طرح:
لاستیک دکل‌های تله‌کابین یکی از قطعات بسیار مهم و کلیدی است که در زمان بهره‌برداری به طور مداوم و پیوسته تحت انواع بارهای دینامیکی و استاتیکی قرار گرفته و در معرض استهلاک شدید می‌باشند. لذا طراحی و ساخت لاستیک‌هایی که از دوام و کیفیت بالایی برخوردار باشند، بسیار مؤثر و کارگشا خواهد بود. مؤسسه تحقیق و توسعه دانشمند در راستای حمایت از متخصصان و فناوران داخلی در نظر دارد به منظور رفع نیاز فناورانه شرکت عمران و مسکن شمال به حمایت از فناوری‌های نوین در ساخت لاستیک‌های بادوام جهت استفاده در دکل‌های تله‌کابین نمک‌آبرود، با افراد و شرکت‌های توانمند در این حوزه تعامل و همکاری نماید. هدف از اجرای این طرح، تأمین لاستیک دکل‌های تله‌کابین نمک‌آبرود توسط شرکت‌های فناور داخلی و جلوگیری از خروج ارز و وابستگی به شرکت‌های خارجی است. رعایت اصول ایمنی و استانداردهای موردنیاز مبنی بر ارائه خدمات مطمئن و ایمن به گردشگران در خصوص ارتقاء و تکمیل زنجیره ارزش و تأمین به موقع قطعات موردنیاز، از جمله مواردی است که دلالت بر ضرورت انجام طرح دارند.
موارد فنی و زیرساخت‌های مورد انتظار کارفرما عبارتند از:
1) شرکت فناور از کادر فنی مجرب و امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی با استانداردهای بین‌المللی برخوردار باشد.
2) مواد اولیه مورد استفاده جهت تولید لاستیک، داخلی بوده و قابل دسترس باشد.
3) دوام و پایایی و سایر مشخصات فنی می‌بایست مطابق با استانداردهای مدنظر کارفرما تأمین شوند: عمر مفید لاستیک‌های فابریک خط دو با توجه به سرعت متغیر، بین 2 الی 3 سال می‌باشد. انتظار می‌رود لاستیک‌های تولید داخل برای شروع بین 1 الی 1/5 سال قابل بهره‌برداری و استفاده باشند.

بتن الیافی یا مواد مشابه به جای بتن مسلح لاینینگ تونل‌ها

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
  • وضعیت طرح: در مرحله فراخوان
با توجه به اینکه اجرای لاینینگ تونل‌ها با استفاده از شبکه آرماتور فولادی، علاوه بر افزایش زمان اجرا و تحمیل بار مالی زیاد، می‌تواند در زمان میلگردگذاری نیز منجر به بروز آسیب در عایق‌ها و سیستم آب‌بندی تونل شود، استفاده از بتن‌های ویژه مانند بتن الیافی در صورتی که پاسخگوی نیازهای فنی و سازه‌ای بوده و مقرون به صرفه باشند، بسیار مؤثر و کارگشا خواهند بود. مؤسسه تحقیق و توسعه دانشمند در راستای حمایت از متخصصان و فناوران داخلی در نظر دارد به منظور رفع نیاز فناورانه شرکت احداث و بهره‌برداری آزادراه تهران-شمال در بهره‌گیری از بتن‌های ویژه جهت اجرای لاینینگ تونل‌ها، با افراد و شرکت‌های توانمند در این حوزه که قادر به ارائه راهکارهای مناسب و مقرون به صرفه می‌باشند، تعامل و همکاری نماید. بنابراین، هدف از پروژه حاضر، افزایش سرعت و کاهش هزینه اجرای تونل، کنترل گسترش ترک در لاینینگ و جلوگیری از احتمال بروز آسیب در عایق‌ها و سیستم آب‌بندی تونل می‌باشد.
موارد فنی و زیرساخت‌های مورد انتظار کارفرما عبارتند از:
1- پیمانکار از کادر فنی مجرب و آزمایشگاه‌های مجهز در این حوزه برخوردار باشد.
2- روش‌های مورد استفاده نباید آسیبی به سیستم آب‌بندی و عایق‌کاری تونل بزند.
3- مواد و روش‌های مورد استفاده اثرات زیست محیطی مخرب نداشته باشد.
4- مواد و روش‌های مورد استفاده نباید موجب کاهش یا از بین رفتن سیستم زهکشی تونل شود.
5- روش تولید و اجرای بتن پیشنهادی قابل دسترس باشد.
6- دوام و پایایی و سایر مشخصات فنی می‌بایست تأمین شوند.
7- مواد و روش پیشنهادی بایستی مورد تأیید مراجع ذیصلاح همچون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بوده و از تمامی استانداردها، گواهینامه‌ها و تأییدیه‌های فنی برخوردار باشد.

ترمیم رویه بتنی راه‌ها بدون اخلال در ترافیک عبوری

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
رویه بتنی آزادراه تهران-شمال به دلایل مختلفی از قبیل ضعف در ساختار بتن و وجود پاره‌ای عوامل مخرب محیطی همچون سیکل‌های مداوم ذوب و یخ، در بعضی نقاط دچار پوسته شدگی و آسیب شده است. ترمیم این نقاط مستلزم وصله‌کاری موضعی یا عمقی است که می‌تواند منجر به اخلال در ترافیک عبوری آزادراه و در نتیجه کاهش شدید راندمان و کارایی مسیر شود. از این رو، استفاده از مواد و روش‌های نوین ترمیم رویه‌های بتنی که توقف یا اخلال در ترافیک عبوری را به حداقل ممکن برساند، در صورت صرفه اقتصادی بسیار راه‌گشا و مؤثر خواهد بود. با توجه به موارد مذکور، هدف از پروژه حاضر، ترمیم رویه بتنی آزادراه بدون اخلال عمده در ترافیک عبوری است.
موارد فنی و زیرساخت‌های مورد انتظار کارفرما عبارتند از:
1) پیمانکار از کادر فنی مجرب و آزمایشگاه‌های مجهز در این حوزه برخوردار باشد.
2) پیاده‌سازی روش پیشنهادی بایستی بدون اخلال جدی در ترافیک عبوری و در کمترین زمان ممکن انجام پذیرد.
3) مواد و روش‌های مورد استفاده نباید آسیبی به سایر اجزای راه بزند.
4) مواد و روش‌های کاربردی اثرات زیست محیطی مخرب نداشته باشد.
5) مواد و روش‌های مورد استفاده برای خودروهای عبوری اثر مخرب نداشته باشد.
6) روش تولید و اجرا قابل دسترسی باشد.
7) دوام و پایایی و سایر مشخصات فنی می‌بایست تأمین شوند.
8) ترمیم رویه بتنی منجر به افزایش یا کاهش نامتعارف اصطکاک و در نتیجه کاهش ایمنی راه نشود.

فراخوان جذب کارگزار در مرکز نوآوری بهران

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

تولید مواد یخ‌زدا/ضدیخ مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست جهت یخ‌زدایی رویه بتنی آزادراه تهران-شمال

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
با شروع فصل سرما و با توجه به سردسیر بودن منطقه جغرافیایی آزادراه تهران-شمال یکی از مشکلات اصلی در بهره‌برداری همه جانبه از آزادراه، بارش‌های سنگین برف و یخبندان‌های زمستانی می‌باشد. از طرفی روش‌های سنتی برف‌روبی و یخ‌زدایی پاسخگوی نیازها نبوده و علاوه بر آسیب به سطح جاده و کاهش ایمنی، موجب اخلال در ترافیک عبوری و در نتیجه کاهش شدید راندمان و کارایی مسیر می‌شود. از این رو استفاده از روش‌های نوین برف‌روبی و یخ‌زدایی در صورت صرفه اقتصادی می‌تواند موجب افزایش ایمنی و بهره‌وری آزادراه تهران-شمال گردد. هدف از اجرای این پروژه، یخ‌زدایی رویه بتنی قطعه یک آزادراه تهران-شمال در فصل زمستان می‌باشد. در قطعه یک آزادراه، به غیر از پل‌ها که دارای روکش آسفالتی می‌باشند، غالباً از رویه بتنی استفاده شده است. برای این منظور، محصول تولیدی بایستی از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:
1- بر رویه‌های بتنی و آسفالتی اثر سوء نداشته باشد و هیچگونه حمله شیمیایی انجام ندهد.
2- اثرات زیست محیطی مخرب نداشته باشد.
3- در دمای 20- درجه سانتیگراد کارایی مناسبی داشته باشد.
4- میزان ماندگاری و چسبندگی بالایی بر روی سطح جاده داشته باشد، به طوریکه با یکبار مصرف آن قبل از وقوع بارش و یخبندان، برای یک بازه زمانی نسبتاً طولانی از تشکیل یخ در سطح جاده جلوگیری گردد.
5- موجب کاهش اصطکاک و در نتیجه کاهش ایمنی راه نشود.
6- منجر به خوردگی سطح زیرین وسایل نقلیه نشود.
7- حداقل مدت زمان نگهداری محصول در انبار، دو سال پس از تولید باشد.

تولید و اجرای شاتکریت الیافی یا مشابه آن در تحکیم اولیه تونل‌ها

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
در حال حاضر، در آزادراه تهران-شمال به منظور تحکیم و پایداری اولیه ترانشه و تونل‌ها از سیستم سنتی شاتکریت با شبکه مش فولادی بهره برده می‌شود. زمان بر بودن فرایند نصب به دلیل اجرای دولایه شاتکریت، بار مالی زیاد به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت آهن‌آلات، میزان بالای پس‌ریز و خوردگی آرماتور از جمله مشکلاتی است که در پی استفاده از سیستم سنتی شاتکریت به وجود می‌آید. یکی از راه‌حل‌های مؤثر در این زمینه، کاربرد الیاف یا ماده مشابه آن به جای شبکه مش فولادی است. کاربرد افزودنی مناسب در شاتکریت می‌تواند منجر به افزایش مقاومت خمشی، کششی، برشی و سایشی شود. از این رو، می‌تواند برای کنترل ریزترک‌ها در طول مدت گیرش شاتکریت مفید باشد و به کاهش پس‌ریز نیز کمک کند.
هدف از اجرای پروژه حاضر، جایگزینی شبکه مش فولادی با الیاف یا هر ماده افزودنی مناسب دیگر جهت تأمین ایمنی و نکات فنی فوق‌الذکر، کاهش هزینه تولید و اجرا، افزایش سرعت تحکیم و به دنبال آن، افزایش سرعت ساخت تونل‌ها و ترانشه‌برداری‌ها در آزادراه تهران-شمال می‌باشد.

تولید مایع خنک کننده با عمر طولانی (Extended Life Coolant (ELC))

  • تاریخ شروع ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
  • تاریخ پایان ثبت نام: ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
الف) محلول ارایه شده باید:
1. تست‌های فیزیکی و شیمیایی
2. خواص قابل قیاس با خنک کننده‌های دیگر
3. تست کاربردی و
4. تست میدانی
را با موفقیت پشت سر بگزارد. ELC ساخته شده باید بتواند در حداقل 6 موتور کاترپیلار به مدت حداقل 7000 ساعت کار کند و در هر 500 ساعت باید برای تست pH، خوردگی فلزی، آلودگی، تمرکز بازدارنده خوردگی و از بین رفتن قلیائیت نمونه برداری انجام شود. بعد از 7000 ساعت باید همه قطعات موتور باز شود و از نظر خوردگی و سایش بررسی شود.
ب) تیم پیشنهاد دهنده، سابقه فعالیت در حوزه مواد ساخت مواد شیمیایی را داشته باشد و اعضای تیم دارای تحصیلات و تجربه متناسب با طرح باشند.
ج) ماده تولید شده باید توانایی کار به مدت زمان مزبور را داشته باشد و پس از تست میدانی در مدت زمان مشخص، مورد تایید قرار خواهد گرفت.